het njamtv magezine nu in de winkel

30-05-2011 16:01

njam! magazine - juni/juli

Nooit gedacht dat ik in een culinair tijdschrift naast een culinair grootmeester zou staan. Ik heb me namelijk nooit een keukenprinses gevoeld. Ik eet graag, en heb ondertussen geleerd hoe je elke dag iets voedzaams, verzorgds en lekkers op tafel zet, maar ik wil niet beweren dat ik er buitengewoon goed in ben. Ik eet het wel heel graag op.

Toen ik dertig jaar geleden voor de eerste keer een taart bakte, moest ik bij de eerste regel mijn moeder al bellen. "Klop de boter tot schuim" stond er. Ik denk dat ik elk keukenapparaat op die klomp heb uitgeprobeerd, tot er schuim op mijn lippen stond, maar de boter bewoog niet. "Je moet ze smelten slimmerik", zei mijn moeder, en ze klonk licht wanhopig. Dat stadium ben ik ondertussen voorbij. In die dertig jaar ben ik een ongelooflijke foodie geworden en ik kan me niets fijners voorstellen dan tijd hebben om langs de beenhouwer, groentenman en bakker te gaan, om dan thuis een recept uit te proberen. Ik verzamel kookboeken, denk vaker aan een lekker stuk koe dan aan George Clooney, en ga liever naar een nieuw restaurant dan naar een nieuwe schoenwinkel. Ik ben verloren, ik weet het. Geruststellend is, dat het lijkt alsof heel de wereld foodie is geworden. En nog geruststellender is dit nieuwe tijdschrift: voor iedereen die van gezellig eten en lekker koken houdt; vol met recepten, tips, truuks en goede raad van echte experten. Koken voor elke dag, maar ook voor een bijzonder moment. Mijn boodschappenlijstje is gemaakt. En dan rest me nog één woord: Njam.

 

 

Het doet deugd om te zien dat lekker eten de laatste jaren voor veel mensen alsmaar belangrijker wordt. Ik vind dit fantastisch. Zoveel belangstelling voor koken juich ik alleen maar toe. Daarom droomde ik ook al lang van een eigen kookzender. Samen met Gert Verhulst richtte ik njam! op, met maar één doel voor ogen: chefs hun knowhow laten delen met de rest van Vlaanderen. Zodat we op termijn allemaal nog lekkerder kunnen eten. Njam! is meer dan een digitale televisiezender met kookprogramma's. Er zijn ook de kookboeken van onze topchefs en de website. Als kers op de taart is er nu ook het magazine. Njam! is een superproject geworden voor iedereen die van lekker eten houdt, en daar ben ik apetrots op. Zelf kreeg ik de passie voor koken van mijn moeder mee. Zij was geobsedeerd door lekker eten en leerde mij zo het genot van een goede tafel kennen.

Wat ik van haar leerde, geef ik nog elke dag door aan anderen. Mensen zien genieten van het eten dat je met veel liefde hebt klaargemaakt, is de mooiste beloning die een kok kan krijgen. Het gaat er niet om of je een sterrenchef of een thuiskok bent. Zolang je maar op zoek gaat naar goede producten, je laat verrassen door hun fantastische smaak en evenwicht in je gerechten brengt. Lekker koken is een evolutie zonder einde. En dit magazine laat zien hoeveel plezier een mens daaraan beleeft.